Allergi og atopi hos hund og katt

Allergi er en av de vanligste årsakene til hud- og øreproblemer hos hunder . Man kan utvikle allergi mot noe i maten eller noe i miljøet. Matvareallergi/intoleranse ses som regel mot proteiner, men kan også forekomme mot karbohydrater og tilsetningsstoffer i foret. Atopi (allergi mot noe i miljøet) ses som regel mot husstøvmidd, lagermidd og/eller pollen.

Den typiske allergiske hunden har kløe på en eller flere steder på kroppen: I ansiktet, på labber, i ører, på magen, i armhulene og ved endetarmen. Det er sjelden at en allergiker klør på ryggen alene. Huden bli ofte rød eller pigmentert, pelsen kan bli misfarget pga enzymer i spyttet og huden kan bli sår og betent pga at sopp og bakterier trives og formerer seg her. Immunforsvaret i huden hos allergiske hunder er dårligere enn hos normale hunder og bakteriene fester seg lettere på hudcellene til allergiske dyr. Bakterie- og soppinfeksjoner vil forsterke kløen og gjøre situasjonen verre. Mange allergiske hunder får lett ørebetennelser. Hos noen dyr er hyppige ørebetennelser det eneste symptomet på at de har en allergi.

Man kan ikke se forskjell på et dyr som er allergisk mot noe i maten og et som er allergisk mot noe i miljøet. Symptomene er helt like. Det tar imidlertid litt tid før man utvikler allergi mot noe i miljøet. Dersom dyret viser symptomer før det er seks måneder er det mest sannsynlig at det reagerer på noe i maten. Det er imidlertid ikke uvanlig at et dyr med matvareallegi utvikler allergi mot noe i miljøet senere i livet.

Det er viktig å være klar over at det kan ta mange uker å finne ut årsaken til at dyret klør. Dyrlegen får ofte raskt en mistanke om allergi og begynner å behandle, men det tar tid før man kan stille diagnosen. Man må gjøre det man kaller en allergiutredning:

1: Det første dyrlegen gjør er å utelukke at dyret har parasitter som forårsaker kløe.
2: Man må også ofte behandle mot sekundærinfeksjoner ( sopp/ bakterier) i huden.
3: For å sjekke om dyret reagerer på noe i maten, må man prøve en spesialdiett beregnet på allergiske dyr. Dietten gis i 8-12 uker og i denne perioden må ikke dyret få noe annet å spise. Godbiter er ikke lov, det vil ødelegge dietten. Blir dyret bedre, kan man prøve å gå tilbake det

gamle foret. Et dyr med matvareallergi vil da raskt begynne å klø igjen. Det finnes dessverre ikke gode nok blodprøver for å sjekke om dyret har matvareallergi.

4: Det finnes en blodprøve for å sjekke om dyret reagerer på noe i miljøet ( er atopisk). Den kan tas samtidig med at dyret starter på dietten, da hunden/ katten kan reagere både på foret og noe i miljøet ute og/ eller noe.

Allergi er en sykdom man ikke kan bli frisk av med mindre man klarer å unngå det man er allergisk mot. Behandlingen vil ofte være en kombinasjon av medisiner, diett og miljøtiltak inne eller ute.

Ulike miljøtiltak for hund  ved husstøvallergi vil være:

1) Få hunden ut av soverommet. Soverommet er det stedet i huset hvor det er mest midd. Unngå også badet da det også der ofte er mye midd.
2) Kjøp en hundeseng laget av skaiskinn (Biabed) eller annet glatt materiale som kan tørkes av med en fuktig klut en gang i uken. La ikke hunden ligge på tepper etc, (et dårligere alternativ er å beholde tepper, men vaske disse ukentlig på 70 grader).
3) Fjern flest mulig av gulvteppene og la ikke hunden ligge på tepper. La hunden kun oppholde seg i rom uten tepper (og sofa) når den er alene hjemme og på natten.
4) La ikke hunden ligge i sofaen- la den evt få en egen stol som kan dekkes til med et laken som forhindrer gjennomtrenging av midd (spesiallaken til mennesker med middallergi).
5) Mopp gulvene ofte, det er mer effektivt enn støvsuging
6) Gå en lang tur eller la hunden være ute når det støvsuges i huset
7) Fjern kosedyr.
8) Ikke glem bilen, dekk til seter med spesiallaken e.l.
9) Vask hunden regelmessig , helst ukentlig for å fjerne midd/pollen fra pelsen.
10) Oppbevar tørrfôret i en lukket beholder/tønne.
11) Hold kjøkkenet rent, lagermidd lever av matvarer/organsik materiale.
12) Hold hunden unna boder og kjeller og spesielt steder der det oppbevares matvarer/organisk materiale.

Ulilke miljøtilak ved  pollenallergi vil være:

1) Ikke la hunden løpe på jorder/gress-sletter.
2) Klipp plenen ofte/hold gresset kort.
3) Hold hunden unna nyklippet plen/gress.
4) Bruk air-conditioner fremfor lufting.
5) Skyll hunden etter tur, spesielt etter å ha gått i høyt gress.
6) Hold hunden inne i skumringen og tidlig morgen i den verste pollensesongen.