Reise med hund og katt til utlandet

For å kunne reise til utlandet med hund/katt/ilder kreves det ID-merking og pass, men

det anbefales også årlig helsesjekk og vaksine i tillegg til kravene for hvert enkelt land.

1. Det er dyreeiers ansvar å sjekke innreisekrav til landet de skal reise til eller reise gjennom. Dette kan gjøres på nettsiden til mattilsynet (eller noe tilsvarende i aktuelle land). Alle vaksiner, tabletter ect. som kreves må attesteres av dyrlege i pass. Når kjæledyr er med på reise fra land i EU/EØS-området, må dyr og nødvendige dokumenter uoppfordret vises til Tollvesenet for kontroll. Gå eller kjør på rød sone i tollen. Unntak: Dersom du kun har vært i Sverige, da kan du kjøre på grønt.(Alle papirer må være i orden for evt kontroller.)

2. Ankomst Norge etter opphold i Sverige
Behandling mot Revens Dvergbendelorm*1

3. Ankomst Norge etter opphold i Danmark
Behandling mot Revens dvergbendelorm* og rabiesvaksine**2. I tillegg til disse kravene er det sterkt anbefalt vaksine mot leptospirose***3 og behandling mot hjerteorm****4

4. Sør-Europa
Sjekk krav til aktuelle land selv. I tillegg til disse kravene er det sterkt anbefalt vaksine mot leptospirose***3 og behandling mot hjerteorm****4 og behandling mot sandflue.

Om behandlingene:

*1 Revens dvergbendelorm: Behandles med tablett(er) og dyrlege attesterer i pass. Behandlingsalternativer:
a) Behandlingen skal være utført i Sverige mellom 24 og 120 timer før ankomst til Norge.
b) Signert bekreftelse fra veterinær i kjæledyrpasset på at hunden er behandlet mot revens dvergbendelorm ved regelmessig tablettkur hver 28. dag, og at den er behandlet minimum to ganger før første innreise til Norge. Disse behandlingene kan gjennomføres enten i Norge eller i utlandet. Hvis du senere vil avslutte slik jevnlig behandling, må dyret behandles en siste gang etter siste innførsel til Norge. Denne siste behandlingen må skje hos veterinær i løpet av de siste 28 dagene etter forrige behandling. Denne behandlingen kan du ikke utføre selv, fordi den må dokumenteres i kjæledyrpasset.

**2 Rabiesvaksinen: behandles med en sprøyte og dyrlege attesterer i pass. Behandlingsalternativer: a) Når dyret får vaksinen for første gang, må du vente 21 dager før vaksinasjonen er gyldig.
b) Hvis du vaksinerer dyret på nytt mens den forrige vaksinen fortsatt er gyldig, er den nye vaksinen gyldig med en gang.
c) Hvis du vaksinerer dyret på nytt, men den forrige vaksinen er utløpt, må du vente 21 dager før den nye vaksinen er gyldig

***3 Leptospirosevaksine: behandles med sprøyte og dyrlege attesterer i pass. Grunnvaksine på 2 sprøyter med 1 mnd mellomrom

****4Hjerteorm:
Hund: Her foretrekker vi et påhellingspreparat som heter Advocate, eller tabletter Nexgard Spectra. Begge skal gis hver 4. uke og behandlingen avsluttes 4 uker etter siste kontakt med mygg.

Katt: Også her bruker vi et påhellingspreparat som heter Broadline eller Stronghold. Katt skal også behandles en gang i måneden.

Om sykdommene:
Revens Dvergbendelorm:
Revens dvergbendelorm lever som parasitt i tarmen hos rovdyr og produserer egg som skilles ut med avføringen. Smitte til mennesker kan skje ved kontakt med dyrenes avføring, enten ved tett kontakt med dyrene eller eventuelt via forurenset drikkevann og mat som frukt og grønnsaker. Parasitten kan ikke smitte direkte mellom mennesker. Parasitten forårsaker forholdsvis sjelden sykdom hos mennesker, selv i land hvor parasitten er sterkt utbredt. Sykdommen skyldes at parasitten sprer seg i kroppen og utvikler blærer i indre organer. Dette kan føre til alvorlig og i noen tilfeller dødelig sykdom hos mennesker. Sykdommen hos mennesker heter ekinokokkose. Sykdommen utvikler seg langsomt; ofte tar det 10-15 år fra smitte skjer til sykdommen oppdages. Det finnes behandling for sykdommen hos mennesker. Behandlingstiden er lang, kanskje livsvarig.

Leishmania:
Vanligst ved middelhavslandene og lenger sør. Leishmania overføres via sandfluer. Vi foretrekker også her å bruke et påhellingspreparat som heter Bayvantic og som gis hver 4.uke om man oppholder seg i Sør-Europa. Skal man lenger sør anbefales hver 14.dag.

Hjerteorm:
Vi forebygger mot to forskjellige hjerteorm på hund. Den ene heter Dirofilaria immitis og overføres via mygg. Myggen som kan smitte hund og katt lever for det meste sør for Danmark og lenger ned og både østover og vestover på kontinentet . Den andre hjerteormen kalles fransk hjerteorm. Den bruker snegler som vektor. Hunden trenger ikke å spise en snegle, parasitten kan overføres via snegleslim.
Hund: Her foretrekker vi et påhellingspreparat som heter Advocate eller tabletter Nexgard Spectra. Begge skal gis hver 4. uke og behandlingen avsluttes 4 uker etter siste kontakt med mygg.

Her kan du lese litt om den klassiske hjerteormen på hund og katt:  Hjerteorm (Dirofilaria immitis) (vetinst.no)

Her kan du lese litt om den franske hjerteormen på hund. Spørsmål og svar om fransk hjerteorm (vetinst.no)

Noen tips til reisen

1. Skal du kjøre bil må hunden ha stort nok bur til å kunne stå, sitte og ligge strukket ut. Hvis det ikke er mulig å ha vannskål i buret til enhver tid, skal hunden ofte tilbys vann.

2. Ikke la hunden bli igjen alene i bilen. Selv om det er overskyet eller skygge vil temperaturen raskt kunne bli farlig høy inne i bilen, og hunden kan få heteslag.

3. I Sverige har hunder kun lov til å vente i bilen max 3 timer.

4. Ha alltid med vannskål og vann til hunden din.

5. Ta med hundens vanlige fôr hjemmefra, det er ikke sikkert det er mulig å få tak i det samme fôret dit du reiser og da har du mulighet til en gradvis fôrendring hvis du må kjøpe en annen type fôr.

6. Ikke la hunden hilse på fremmede hunder eller gatehunder.

7. Ikke la hunden drikke av stillestående vann og dammer.

8. Ta med enkelt førstehjelpsutstyr og Zoolac/Canikur til hunden

9. Hunder med lys hud og/eller lite pels kan bli solbrente, og bør smøres med solkrem med høy faktor