Isblokk. Hett tips når det er som varmest. Fyll en liten eller middels beholder med vann. Ha litt godbiter eller fôrbiter i vannet og frys ned. Det er en veldig populær aktivitetsleke, men også nedkjølende. Se video " Nixon"

Svømming  er en flott metode til å holde hunden i god fysisk form når sommervarmen setter inn. Mange hunder sliter når gradestokken kryper over 25 grader i skyggen, de vil helst bare ta det rolig i skyggen. Svømming er også den aktiviteten som har minst belastning på kroppen. Hunder som har forkalkninger, stive muskler eller gamle skader har god nytte av svømmetrening.

De fleste valper vil være nysgjerrige på vann. Det er viktig at valpen får en positiv opplevelse i forhold til vann fra den er liten. La den venne seg til å leke og bli trygg i vannet, la valpen bruke den tiden den trenger gjennom flere økter. Etterhvert kan man lokke den ut på dypere vann. Man skal ikke bære den ut i vannet, det skal skje frivillig. Og husk at det er stor forskjell på rasene når det hvor godt de trives i vannet.

Problemer som kan oppstå :

"Våteksem" er en hudbetennelse som mange hunder er plaget med særlig om sommeren. Det kan starte med for eksempel et lite rift. Dersom huden er varm og fuktig kan det lett bli en hudbetennelse med verk som sprer seg relativt raskt. For å forebygge våteksem er det viktig å skylle og tørke godt etter bading i både ferskvann og saltvann. Husk at bakterier liker et varmt og fuktig miljø.

Ører: Enkelte hunder får lett ørebetennelse etter bading. Man kan ofte unngå det ved å tørke forsiktig med en bomullsdott rett etter bading, så ta med litt bomull i lomma.

"Vannhale" kan oppstå når hunden bader i kaldt vann. Årsaken er en betennelse i nervene i haleroten og oppstår når hunden blir kald på bakdelen. Det gjør veldig vondt og halen henger rett ned. Hunden ømmer kraftig dersom du tar på halen eller bakerste del av ryggen. Den kan også ha vansker for å sitte eller tisse dersom det er en tispe. Vannhale forsvinner vanligvis av seg selv etter noen dager hvis du lar hunden hvile og holder den varm og tørr. Hunden bør få smertestillende og betennelsesdempende tabletter. Dyrlege bør kontaktes.

Hunder som har hatt vannhale en gang, vil ofte få det igjen. For å forebygge dette bør du passe på å få hunden tørr etter at den har badet eller vært ute i regn. Man kan også legge et ullteppe over hunden hvis den har badet når det er kaldt ute eller om den skal ligge stille i en kald bil.

Hoggormen er rekord tidlig ute i år-pass på!

(mars 2019)

Hoggormen har for alvor kommet ut av dvalen, men er ganske slappe og ligger for det meste og soler seg enda.
Foreøpig er det bare hannene som er å se. (De er ensfarget grå og mangler det karakteristiske hoggorm mønsteret.)

Det skal mer til å bli bitt nå enn om sommeren ettersom de er tregere, men vær obs – faren er der hele tiden!

Huggormbitt kan føre til alvorlig forgiftning hos både oss og dyra våre. Vi kan utvikle akutt sjokk og kollaps, og senskader som nyre- og leversvikt, anemi (blodmangel) og skader på hjertemuskulaturen. Er uhellet ute, må dyret holdes i ro og dyrlege oppøkes så raskt som mulig. Muskelaktivitet kan framskynde spredning av gift fra bittstedet. La bittstedet være i fred, ikke sett på for eksempel en bandasje, eller forsøk å suge ut gift

Symptomene kommer vanligvis raskt: smerte, hevelse, rødme, magesmerter, oppkast og svimmelhet. MEN HUSK: noen viser symptomer først etter noen timer, så oppsøk alltid veterinær straks ved mistanke om huggormbitt. Ring dyrlegen og fortell at dere er på vei slik at han/ hun kan forberede behandlingen. Er man på ferie, bør man alltid ha mobilnummeret til nærmeste dyrlege som har vakt.

Dyrlegen gir væskebehandling, smertestillende og eventult motgift. Antibiotika kan også være aktuelt. Væskebehandlingen motvirker utviklingen av sjokk og hjelper til med å få giften ut av kroppen. Dyret må også holdes i ro og ikke utsettes for anstrengelser i minst 2 uker. Den vanligste senskaden er nyreskade. Det er derfor viktig å ta blodprøver både akutt og senere kontroller.

HELDIGVIS er ca 30 prosent av huggormbittene tørre, dvs at gift ikke blir sprøytet inn og at bittet ikke er farlig. Så kos dere i skog og mark, men ha med mobiltelefonen og vær ekstra oppmerksom på stien foran deg og hunden ( eller katten).

Veiviseren til nettside.jpg

Vil du bli forvert?

Vil du bli forvert for en førerhund eller servicehund valp?

Kontakt Renée på telefon 99107863, eller send mail til fvkonsult@veiviseren.org.

Elektronisk søknad finner du ved å gå inn på lenke nedenfor:

Les mer om hundeskolen Veiviseren på hjemmesiden: