Nyheter/Kampanjer

Tannkampanje 01.-19. November 2018

Vi TILBYR GRATIS TANNRØNTGEN OG TANNSJEKK VED BESTILLING AV TIME TIL TANNRENS!

Tannrøntgen er et viktig verktøy for å avdekke problemer ved tennene og deres røtter.

I kampanjeperioden er det også 15% rabatt på tannfôr, tyggelapper, tannkrem og tannbørster.

Vi anbefaler daglig tannpuss av hundens (og gjerne kattens) tenner. Se vår lille film om hvordan det kan gjøres for å opprettholde en god tannhelse og forebygge dannelsen av plakk og tannsten.

perio2.jpg

Hva er periodontitt?

Når hunden spiser dannes det plakk på tennene. Her finner bakterier grobunn og kan forårsake tannkjøttsbetennelse, også kalt gingivit. Når plakket mineraliseres blir det hardt og blir til det vi kaller for tannsten. Etter hvert vil tykke lag med tannsten bygge seg opp over tennene, tannkjøttet blir ofte rødt og blør lett. Selv kjevebenet som tennene sitter fast i kan påvirkes og bli brutt ned.

Det dannes ofte lommer mellom tenner og kjeveben som gir bakteriene anledning til å vokse videre. Blir det dype lommer risikerer man fort at tannen mister festet sitt i en eller flere røtter. Det er smertefullt, og det er dette vi kaller for periodontitt.

Hva er symptomene?

katt.jpg

Tannsykdommer oppdages som regel enten helt tilfeldig ved en helsesjekk eller ved at eier selv har opplevd vond lukt fra dyrets munn, selv sett tannstenen eller reagert på at dyret ikke vil spise like mye som før eller spiser på en annen måte enn før. Dyr som har smerter i munnen vil ofte sluke maten, unngå å tygge på harde ting eller bruke den ene siden av munnen mer enn den andre hvis problemet er mest uttalt på den ene siden. Ikke minst kan endring av adferd være et symptom på smerte i munnen. Tannverk er like vondt for dyrene som for oss mennesker.

Hvordan behandler vi?

For å utføre tannrens legges hunden eller katten i narkose. Vi starter med å fjerne all tannsten ved hjelp av en ultralydrenser, både foran, bak og i mellom. Alle tennene undersøkes for lommer og alle funn noteres i en tannjournal. Når rensen er ferdig poleres tennene med et spesielt børstehode og en spesialtannkrem. Dette gjøres for å jevne ut alle små riper og ujevnheter etter skaleringen, noe som gir tennene en glatt overflate hvor baktereier har vanskeligheter med å feste seg. Man tar røntgen ved behov og legger en videre behandlingsplan.

Hva kan dyreeier gjøre?

Det aller viktigste man kan gjøre som dyreeier er å forebygge. Pusse tenner daglig anbefales og er det mest effektive. I tillegg kan man gi enkelte typer tyggeben og tyggelapper som har god forebyggende effekt mot plakk. Det finnes også tanngel man kan smøre på tenenne og tannkjøttet uten å behøve å pusse.

Foring av jakthunder

Nå er høsten (snart) her og det er jakttid for mange hunder. Flere ting påvirker hvor godt hunden jobber og det er viktig at vi som eiere legger forholdene mest mulig til rette for hunden.

Riktig foring er viktig. Det aktuelle behovet varierer blant annet med hvor lenge hunden skal jakte, omgivelsestemperatur og terreng.

jakt bilde.jpg

Fettinnholdet bør være 20-40% på tørrstoffbasis. Fett har høy energitetthet og bidrar til at hunden får i seg nok energi. En fettrik diett må introduseres gradvis slik at det ikke blir for tungt for fordøyelsen.

Proteininnholdet bør være 22-30% på tørrstoffbasis. Protein er viktig byggeklosser for å bygge opp og reparere blant annet muskelfibre og blodceller.

Karbohydratinnholdet bør være 30-35% på tørrstoffbasis. Karbohydrater er en god energikilde og bidrar til å stabilisere tarmen.

Vann er viktig. Hunden taper vann gjennom urin, avføring og utånding. Husk å ta med nok vann til hunden. Et vanntap på for eksempel 2% gir 20% dårligere yteevne.

Så 2-3 uker før jakten begynner bør hunden gradvis gå over til et høyenergifor. Under jakten bør en gi 1/3 av dagsrasjonen 3-4 timer før arbeid. Deretter gis 10% av dagsrasjonen annenhver time så lenge hunden er i arbeid. Resten gis 1-2 timer etter slutten på arbeidet.

Trening må man start med mange uker før jakt. Det gjelder jo både eier og hund.

Vil du bli forvert?

Veiviseren til nettside.jpg

Hundeskolen Veiviseren trenger deg!

Vil du bli forvert for en førerhund eller servicehund valp?

Kontakt Renée på telefon 99107863, eller send mail til fvkonsult@veiviseren.org.

Elektronisk søknad finner du ved å gå inn på lenke nedenfor:

Les mer om hundeskolen Veiviseren på hjemmesiden: