Isblokk. Hett tips når det er som varmest. Fyll en liten eller middels beholder med vann. Ha litt godbiter eller fôrbiter i vannet og frys ned. Det er en veldig populær aktivitetsleke, men også nedkjølende. Se video " Nixon"

Svømming  er en flott metode til å holde hunden i god fysisk form når sommervarmen setter inn. Mange hunder sliter når gradestokken kryper over 25 grader i skyggen, de vil helst bare ta det rolig i skyggen. Svømming er også den aktiviteten som har minst belastning på kroppen. Hunder som har forkalkninger, stive muskler eller gamle skader har god nytte av svømmetrening.

De fleste valper vil være nysgjerrige på vann. Det er viktig at valpen får en positiv opplevelse i forhold til vann fra den er liten. La den venne seg til å leke og bli trygg i vannet, la valpen bruke den tiden den trenger gjennom flere økter. Etterhvert kan man lokke den ut på dypere vann. Man skal ikke bære den ut i vannet, det skal skje frivillig. Og husk at det er stor forskjell på rasene når det hvor godt de trives i vannet.

Problemer som kan oppstå :

"Våteksem" er en hudbetennelse som mange hunder er plaget med særlig om sommeren. Det kan starte med for eksempel et lite rift. Dersom huden er varm og fuktig kan det lett bli en hudbetennelse med verk som sprer seg relativt raskt. For å forebygge våteksem er det viktig å skylle og tørke godt etter bading i både ferskvann og saltvann. Husk at bakterier liker et varmt og fuktig miljø.

Ører: Enkelte hunder får lett ørebetennelse etter bading. Man kan ofte unngå det ved å tørke forsiktig med en bomullsdott rett etter bading, så ta med litt bomull i lomma.

"Vannhale" kan oppstå når hunden bader i kaldt vann. Årsaken er en betennelse i nervene i haleroten og oppstår når hunden blir kald på bakdelen. Det gjør veldig vondt og halen henger rett ned. Hunden ømmer kraftig dersom du tar på halen eller bakerste del av ryggen. Den kan også ha vansker for å sitte eller tisse dersom det er en tispe. Vannhale forsvinner vanligvis av seg selv etter noen dager hvis du lar hunden hvile og holder den varm og tørr. Hunden bør få smertestillende og betennelsesdempende tabletter. Dyrlege bør kontaktes.

Hunder som har hatt vannhale en gang, vil ofte få det igjen. For å forebygge dette bør du passe på å få hunden tørr etter at den har badet eller vært ute i regn. Man kan også legge et ullteppe over hunden hvis den har badet når det er kaldt ute eller om den skal ligge stille i en kald bil.