Tannrens, takktrekk og tannrøntgen utføres rutinemessig hos Vestby Dyreklinikk.

Vi har eget digitalt tannrøntgenutsyr til å ta bilder av tenner og kjeve.

Det er viktig med jevnlig tannsjekk hos dyrlege! Da blir hundens munn undersøkt i narkose, og det er mulig å sjekke hver eneste tann for sykdom/skade, ta røntgen dersom det er nødvendig, behandle periodonitt eller trekke tenner som er vonde.

Dersom hunden får jevnlig tannsjekk på denne måten, kan eier være tryggere på at hunden ikke går rundt med smerter i munnen.

Før og etter tannrens

Er det helt umulig å pusse må hunden oftere til veterinær for sjekk.

FORL står for Felin Odontoclastic Resorptive Lesion, som betyr tannresorbsjon hos katt. Eller forenklet, tannhalsoppløsning.

FORL kan ramme alle katter, uansett rase og alder, men tendensen er økt hos enkelte rasekatter og katter som er over 5 år.  Årsaken til sykdommen er uklar, til tross for mye forskning på området.  Det vi vet er at sykdommen ofte er progressiv, slik at katter som har hatt dette på en tann kan få det på andre tenner senere i livet. Det har ikke sammenheng med utvikling av tannstein.

Skaden kan oppstå hvor som helst på tannen, men vi ser den oftest først på tannhalsen, like under tannkjøttranden. Det blir derfor ofte rødme rundt tannen her(se bilde) , og det er smertefullt dersom vi pirker borti tannhalsen.  Dersom det er tidlig i forløpet kan det være vanskelig å se noe, men katten kan være utilpass, spise sakte eller tygge annerledes enn normalt.

FORL er smertefullt, og ved mistanke om lidelsen må vi ofte ta røntgen av tannen for å stille diagnosen sikkert. På bildet vil tannhalsen kunne se «møllspist» ut fordi tannen gradvis blir «spist» opp fra roten. Dersom man finner en slik tann blir de andre tennene også undersøkt for samme lidelse – med røntgen.

forl hos katt

Det finnes ingen annen behandling enn å trekke FORL tenner. Dersom man ikke gjør noe vil tannen falle ut av seg selv etter hvert, men det er mye smerter før dette inntrer.

Mange eier er bekymret for om katten kan klare seg uten tennene, men stort sett går dette fint. De har mange tenner å tygge med og kan til og med tygge med gommene dersom det er nødvendig. Hvert enkelt kasus blir diskutert med eier slik at man kommer frem til best mulig løsning for katten.